مشاورتخصصی انتخاب رشته کنکور

در این وبلاگ آخرین مقالات و اخبار مربوط به کنکور همراه با ذکر منبع منتشر خواهد شد.

مشاورتخصصی انتخاب رشته کنکور

در این وبلاگ آخرین مقالات و اخبار مربوط به کنکور همراه با ذکر منبع منتشر خواهد شد.

ارائه آخرین مقالات آموزشی و انگیزشی کنکور

آخرین مطالب
  • ۰۰/۰۷/۰۶
    یک

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

«تعداد تست در هفته» یکی از اصلی ترین فاکتورهای رسیدن به تثبیت و تسلط در مطالعه است.

چندتا تست بزنیم؟

رابطه ی بسیار مستقیمی بین تعداد تست ها و رتبه و تراز شما در آزمون های آزمایشی و کنکور سراسری وجود دارد؛ بنابراین یکی از ویژگی های برنامه ریزی اصولی و صحیح مشخص بودن تعداد تست ها در هفته و مقایسه ی این تعداد با هفته ها و ماه های گذشته است.
با این مقایسه می توان فهمید که در زمینه ی تست زنی، پیشرفت داشته ایم یا درجا زده ایم و یا به عقب رفته ایم !
شما به‌طور مساوی برای هر کتاب درسی یک کتاب تست دارید، با یک حساب کتاب ساده فکر می‌کنید چند تست برای حل و بحث در اختیار دارید؟
هر داوطلب در سه گروه آزمایشی اصلی (ریاضی – تجربی – انسانی) حدود ۳۰ کتاب پایه و پیش در اختیار داره که اگه برای هرکدوم یک کتاب کمک آموزشی تهیه کنه و هر کتاب (حداقل!) ۱۰۰۰ تست داشته باشه سرجمع ۳۰۰۰۰ تست در اختیار داره! که این تعداد تست هم لازمه هم کافی.

حالا فرض کنین داوطلب  حدود ۱۰  ماه وقت داشته باشه. حالا به نظرتون هرماه چند تست باید بزنه؟هر هفته چند تا؟ برای پوشش دادن این تست ها که باید استاندارد باشن( مثلا مال کنکور سراسری) اقلا به ۱۰۰۰تست در هفته نیاز است.

طبق تحقیقات به عمل اومده از داوطلبان موفق ثابت شده که بهترین های هر رشته به این شکل در هر هفته تست میزدن: داوطلبای ریاضی ۸۰۰تا ۱۰۰۰تست در هفته.داوطلبای تجربی ۱۰۰۰تا۱۲۰۰ تست در هفته.داوطلبای انسانی ۱۰۰۰تا۱۳۰۰ تست در هفته.

جالب اینجاست افرادی که ساعت مطالعه ی خیلی بالایی دارن ولی تست زنی رو جدی نمیگیرند به نتیجه ی مطلوبی نمیرسند.
درحالیکه تست زنی مطلوب و هدفمند کیفیت یادگیری و ساعت مطالعه رو بالا میبره و منجر به نتیجه ی بهتری میشه.البته باید واسه هرتست که میزنین پاسخ تشریحیشو بخونین!نه که فقط کلیدو ببینین!اینجوری مطالب هم براتون مرور میشه.

پس باهر دیدی که به کنکور نگاه کنین متوجه میشین که کمیت تست زنی بسیار مهم و تاثیرگذاره.
باید سعی بشه که تست زنی مثل ساعت مطالعه عادلانه بین درسا تقسیم بشه!ازاین تعداد تست پیشنهادی حتما باید ۶۰% برای دروس اختصاصی و بقیه واسه دروس عمومی باشه!
فراموش نکنین که ما برای کسب نتیجه ی بهتر باید در تمام درس ها توانایی خوبی داشته باشیم در ضمن برنامه ریزی باید مخصوص هرفرد و با توجه به ویژگی ها و شرایط هر فرد تنظیم شود، نه آنکه یک برنامه ی کلی برای همه نوشته شود. (کاری که متاسفانه در بسیاری از موسسات صورت می گیرد)

  • ali sakha
  • ۰
  • ۰

چرا ریاضی بخوانیم؟

شاید شما با خودتان فکر کنید که مثلا اگر ما رشته علوم انسانی هستیم چرا باید ریاضی بخوانیم؟ در ادامه به بررسی اینکه چرا ریاضی بخوانیم می پردازیم:

در بررسی وضعیت ترازهای داوطلبان سالهای گذشته کنکور در درسهای مختلف به این نتیجه میرسیم که به عنوان مثال در رشته علوم تجربی اکثر داوطلبان متوسط و قوی که رقابت اصلیشان بر سر بدست اوردن صندلی های پرطرفدار دانشگاهی مثل رشته پزشکی است؛ درس های زیست و شیمی را تا حدود زیادی مسلط هستند و اختلاف اصلی را بین این داوطلبان درسهای ریاضی و بعد از آن فیزیک ایجاد میکند.

در رشته ای هم مثل علوم انسانی چون اکثر داوطلبان نقطه ضعفشان ریاضی است داوطلبی که درصد قابل توجهی پاسخگوی سوالات کنکور باشد تراز بسیار بالایی میگیرد و در نتیجه از سایر رقبا پیشی میگیرد.

از اهمیت ریاضیات در رشته ریاضی و فیزیک هم که همه با خبرند که به عنوان درس اصلیشان نقش مهمی در تراز و رتبه هر کدام از داوطلبان دارد.

حال که از اهمیت این درس در کنکور مطلع شدیم با در نظر گرفتن این موضوع که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری بسیار زیادی با این درس مشکل دارند که هرکدام دلایل خاص خودشان را دارند.

دلایلی که به ضعیف بودن پایه، ثقیل بودن مطالب، نامفهوم بودن منابع و یا کند خواندن و بد خواندن این درس و… تقسیم میشوند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص «برنامه‌ریزی انفجاری تا کنکور»  می توانید با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۵۷ و ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۵۸ و ۰۲۱۶۶۴۷۶۶۴۹ با ما در ارتباط باشید.

 

روش خواندن ریاضی کنکور

به طور کلی در قدم اول مطالعه ریاضی باید با جزوه دبیر یا درسنامه کتاب کمک درسی شروع کرد.

که تا اینجای کار انتخاب منبع اولیه با نظر مشاور و دانش‌آموز با توجه به سطح علمی دانش‌آموز، سطح تدریس دبیر و نیاز دانش‌آموز و… صورت میگیرد حتی ممکن است بعضی مباحث را نیاز به کلاس رفتن باشد به طور کلی منبع اولیه و استارت زدن دانش آموز با نظر مشاورش انجام میگیرد.

در حین خواندن درسنامه مثالهای حل شده مدرس را حتما روی کاغذ برا خودمان حل میکنیم و سپس راه حل مدرس را با خودمان مقایسه میکنیم.

بعد از تمام شدن درسنامه در یک نوبت مطالعاتی بین ۱۰ تا ۱۵ تست آموزشی (یا بیشتر) با سطح آسان میزنیم که در صورت نیاز open book و با استفاده از فرمول های کتاب (در مباحثی که ضعیفتریم) صورت میگیرد.

در نوبت بعدی مطالعه باید با توجه به در نظر گرفتن اهمیت آن مبحث در کنکور سراسری از نظر تعداد تست و نیز سختی آن مطلب تعدادی تست از کتابمان بزنیم اما نکته مهم این است که اول با تستهای ساده شروع میکنیم و رفته رفته به سراغ تست های سخت تر میرویم.

که هدف از این تست زدن به تسلط رساندن مطالب در ذهنمان است.

حال برای رسیدن به حالت بهینه برنامه ریزی و مدیریت زمان با نظر مشاورمان ساعت مطالعه و حجم تستی متناسبی با سطح علمی و اهمیت مبحث خوانده شده تعداد نوبت های تست زنی ما تعیین میشود (مثلا تست های آمار و تابع به تعداد یکسان نیستند).

تا اینجای کارمان مطالعه و تست یک مبحث تمام شد اما باید در نظر داشته باشیم برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن در کنکور سراسری باید طبق یک برنامه شخصی سازی شده و اصولی پیش برویم.

قاعدتا یکی از ویژگی های این برنامه مرور های به موقع و لازم در بازه های زمانی مناسب است که سبب نگهداشتن سطح تسلط ما بر آن مبحث تا روز کنکور میشود که از جمله ویژگی های این برنامه ی اصولی مرور های متناسب با بازه زمانی است، مثلا برای آماده شدن برای آزمون جامع نیمسال اول و آزمون دوران طلایی عید اگرچه مباحث مشترک است اما با توجه به تفاوت زمان نوع مرور فرق میکند.

در این بین استفاده از تست های آزمونی برای مرور و جمع بندی در بازه های مختلف سال تحصیلی بسیار راه گشا و موثر است بنابراین روش خواندن ریاضی کنکور را دانستیم.

اما این روش به طور کلی روش خواندن و تست زدن ریاضی است که در دانش آموزان و داوطلبان مختلف و مباحث مختلف ممکن است اندکی تغییر کند برای مثال در مباحث هندسه نباید منتظر تمام شدن فصل بمانیم و بعد شروع به تست زدن کنیم و خواندن هندسه باید قضیه محور باشد، یعنی بعد از تمام شدن هرکدام از قضیه های هندسه تمرین ها و سریعا تست های آنرا حل میکنیم و مرور و …ادامه روند.

انگار که هر قضیه هندسه یک فصل ریاضی است و خواندن و تست و مرور هر قضیه باید جدا جدا انجام شود .

نکته مهم در مورد تسلط به هر مبحثی این است که :

  1. قبل از شروع مبحث با انگیزه و اشتیاق زیاد در ضمن امید و اعتماد به نفس به سراغ آن برویم.
  2. مرحله اول خواندن و یادگیری مطالب به طور کامل و با کیفیت انجام شود.
  3. تست به اندازه کافی بزنیم تا ضمن این که درس ملکه ذهنمان میشود با تیپ های مختلف سوالات آشنا شویم.
  4. نگاه طراحانه پیدا کنیم و به روند طرح سوال پی ببریم.
  5. مرورهای به موقع و مناسب داشته باشیم.
  6. جمع بندی مناسبی داشته باشیم .

خلاصه نویسی با توجه به نوع درس”مبحث”زمان و حتی شخصیت دانش آموز ممکن است در مراحل مختلف بالا انجام شود.

 

  • ali sakha
  • ۰
  • ۰

مشخصات درس شیمی‌ چیست؟

درس شیمی‌ سومین درس در دفترچه اختصاصی رشته علوم ریاضی و فنی (از ۲۰۱ تا ۲۳۵)

و چهارمین درس در دفترچه اختصاصی رشته تجربی (از ۲۳۶ تا ۲۷۰) است

ضریب: در رشته‌ها و زیر گروه‌های مختلف متفاوت است.

ماهیت: حفظی و مفهومی و حل مسئله.

تعداد فصل‌ها: ۱۰ فصل

شیمی‌ درسی است که صرفا با حفظ کردن نمیشود در آن نتیجه گرفت و دانش آموز کنکوری باید به عمق مفاهیم پی ببرد تا بتواند در این درس موفق شود.

ناشنوا باش

وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند…

زمان پاسخگویی به سوالات شیمی کنکور ۳۵ دقیقه می باشد که به نسبت تعداد سوالات زمان کمی است یعنی هر تست یک دقیقه! در نتیجه برای بالا زدن درصد شیمی و ۱۰۰ زدن شیمی کنکور باید تسلط لازم و کافی به مباحث داشته باشید.

ضریب و میزان سختی درس شیمی در کنکور

ضریب درس شیمی در زیرگروه یک تجربی یعنی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی و اکثر پیراپزشکی ها برابر ۹ ولی ضریب همین درس در زیرگروه ۲ تجربی برای رشته داروسازی برابر ۱۲ است و تقریبا به اندازه زیست شناسی در قبولی رشته داروسازی دارای اهمیت است.

همچنین برای قبولی رشته های زیرگروه دو ریاضی همانند مهندسی نفت، درس شیمی هم مثل فیزیک ضریب ۹ دارد.

میزان درجه سختی سوالات شیمی کنکور در سال های اخیر به صورت افزایشی بوده که باعث اهمیت این درس می شود، چون تعداد کمی از داوطلبان می توانند به سوالات شیمی صحیح پاسخ دهند و اگر کمی بیشتر تلاش کنید حتما می توانید به سوالات بیشتری پاسخ صحیح دهید.

البته سوالات آسان هم در کنکور وجود دارد که می توان به راحتی به آن ها پاسخ داد.

طبق آمارهای منتشر شده از طرف سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور ۹۵ تجربی، ۷۷ درصد داوطلبان و در کنکور ۹۵ ریاضی، ۸۰ درصد داوطلبان شیمی کنکور را صفر زدند و فقط حدود ۱ درصد از کل داوطلب های کنکور شیمی رو بالای ۵۰ درصد صحیح پاسخ دادند. در کنکور تجربی ۹۶ هم میانگین درصد پاسخگویی داوطلب ها در درس شیمی فقط حدود ۷ درصد بوده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه شیمی کنکور سراسری ۹۹ می توانید با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۵۷ و ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۵۸ و ۰۲۱۶۶۴۷۶۶۴۹ با ما در ارتباط باشید.

همچنین می توانید برای دریافت برنامه ریزی ۱۰۰% شخصی سازی شده عدد ۲ را به سامانه ۵۰۰۰۹۵۷۴ ارسال نمایید.

 

کاتالیزگر شیمی شوید با رعایت اصول زیر:

از دست ندادن مطالب حفظی:

نظریه ها، رنگ بعضی مواد، خواص بعضی عناصر و مواد خاص و … جنبه حفظی دارند.

برای اینکه به این سوالات پاسخ درست بدید فقط باید آن ها را حفظ کنید و در فاصله های زمانی مناسب که فقط با برنامه ریزی درست و اصولی محقق می شود حفظیات را مرور کنید. شیوه های درست تست زنی را رعایت کنید و دقیقا بعد از مطالعه آن مبحث همه تست ها را نزنید.

نکته بسیار مهم درباره نحوه مطالعه شیمی کنکور و ترتیب جواب دادن به سوالات شیمی آزمون های آزمایشی این است که اول باید به سوالات حفظی که مسئله حل کردنی نیستند و نیاز به محاسبات ندارند جواب دهید. کنار سوالات وقت گیر و سوالاتی که اصلا بلد نیستید از علامت ضربدر (x) استفاده کنید.

یک مرور سریع روی سوالات کنید، سوالات حفظی را زیر یک دقیقه جواب دهید، سپس زمان اضافی را برای سوالات محاسباتی ذخیره کنید.

اگه سوالات حفظیو جواب ندی باید یه مسئله اسید و باز حل کنی که با کسی که جواب رنگ محلول مس سولفات رو میدونه برابر بشی…

تمام متن کتاب قابلیت طرح شدن سوال رو دارن مثل معادله ها، حالت فیزیکی، رنگ ها و …

سوالات مفهومی تحلیلی شیمی:

مباحث مفهومی و تحلیلی شیمی مثل نحوه پر شدن اوربیتال ها در آرایش الکترونی، واکنش های تجزیه، ترکیب، جابجایی و … جزو سوالات مفهومی و تحلیلی درس شیمی می باشند.

شکل ها و نمودارها و مطالب حاشیه نویسی شده کتاب درسی خیلی مهم هستند و در کنکور از این مباحث سوال طرح می شود امکان دارد از مفهوم مورد نظر شکل سوال طرح بشه یا یکی از اجزای شکل رو حذف کنند و درباره آن سوال بپرسند.

بعضی وقتا سوالای مفهومی شیمی از مسئله ها سخت تره

مسائل حل کردنی و محاسباتی:

نحوه مطالعه شیمی کنکور برای مباحث استوکیومتری، ترمودینامیک، تعادل، مسائل محاسباتی و تحلیلی اسید باز و آب و الکترولیت و … که پای ثابت سوالات محاسباتی کنکور تجربی و ریاضی هستند کاملا متفاوت است. حدود ۳۰ درصد سوالات کنکور از مسئله ها تشکیل می شوند.

مشکل دانش آموزان کنکوری در حل تست‌های مسئله معمولا سه چیزاست:

۱:فهم مسئله

۲:واکنش نویسی

۳:محاسبات عددی

برای حل مشکل اول باید روی بحث یادگیری خود سرمایه گذاری کنید.

دانش آموزی که مسئله را درک نمیکند یعنی درس را خوب  یاد نگرفته است.

برای حل مشکل دوم دو راه دارید، اول اینکه تمام واکنش‌های کتاب‌های درسی را حفظ کنید.

راه دوم یادگیری قواعد حفظ واکنش نویسی آسان است که براحتی هر واکنشی را موازنه شده بنویسید.

برای حل مشکل سوم مهم ترین کار اینست که در سال کنکور اصلا از ماشین حساب استفاده نکنید.

و همچنین نکاتی را بیاموزید که بتوانید سریع تر اعداد را در هم ضرب و تقسیم کنید.

 و

درآخر…

کاتالیزگرهای شیمی همونایی که شیمی رو خیلی بالا میزنن یا ۱۰۰ میزنن، تمرکزشون رو سه نوع تیپ سوال هم بوده است:

برای کاتالیزگر شیمی شدن:

  1. متن کتاب از نون شب واجب تره
  2. آموزش کامل مفاهیم
  3. تست/تست/تست
  4. صبر

نویسنده : امیرحسین جعفری مقدم / مشاور کنکور / گروه مشاوره دکتر یعقوبی

منبع مطلب: https://dr-yaghobi.com/how-do-we-become-a-catalyst-for-chemistry-hundreds-of-entrance-exams/

  • ali sakha
  • ۰
  • ۰

۱)  تغذیه مناسب – لازمه ی خوابی آرام و عمیق(مرغ ، غذاهای دریایی و سبزیجات پخته گزینه های مناسبی برای شام هستند)
غذاهایی که دارای پروتئین بالا هستند برای شاماصلا توصیه نمی شوند!

۲) ساعت بیولوژیکی بدن خود را بهتر بشناسید(بهتر است که هر روز در زمان مشخصی بخوابید و بیدار شوید)

۳)  در محل خواب از چراغ خواب استفاده نکنید.

۴) وسایل الکترونیکی را گم و گور کنید.

۵) قبل از ورود به رختخواب فکر و خیال را رها کنید.

حال یکم علمی تر به موضوع نگاه کنیم:

بعضی از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور تا بعد از نیمه‌شب، مشغول مطالعه‌اند و در چنین افرادی با توجه به مراحل خواب، تثبیت حافظه دچار اشکال می‌شود.

اگر در فاصله‌ زمانی رفتن به رختخواب تا هنگام بیدار‌شدن، از فردی نوار مغزی گرفته شود، ۵ مرحله اساسی به خوبی مشخص می‌شود.
۴ مرحله‌ اول مربوط به خواب عمیق است و مرحله‌ پنجم که مورد بحث من است، خواب REM نامیده می‌شود.

در واقع همین مرحله‌ی پنجم برای تسهیل جریان تثبیت حافظه یعنی تثبیت آموخته‌های روز لازم است و چنانچه فردی یک دوره‌ خواب کامل شبانه داشته باشد، یعنی یک خواب نرمال، آموخته‌های قبل از خواب را در حافظه‌ی وی تثبیت خواهد کرد.

اهمیت خواب در انسان بر کسی پوشیده نیست،

مخصوصاً شما دوست کنکوری که فعالیت فکری انجام می‌دهید، بیش‌تر به خواب منظم نیاز دارید.

از کارکردهای خواب می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم نورون‌ها و حفظ کارآوری سیستم عصبی ، ساماندهی یادگیری و حافظه اشاره کرد.

همانطور که میدانیم نیاز به خواب در سنین مختلف، متفاوت می‌باشد.

نوزادان به خواب بیش‌تری نیاز دارند، به همین دلیل معمولاً از ۲۴ ساعت در شبانه روز، ۲۰ ساعت در خواب هستند!

اما این نیاز با افزایش سن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

تا اینکه در دوران نوجوانی به ۸ ساعت در شبانه روز کاهش پیدا می‌کند که البته در افراد مختلف متفاوت می‌باشد، با توجه به اهمیت خواب می‌توان گفت: کم‌خوابی و بی‌خوابی صدمات جبران ناپذیری را به فرد وارد می‌کند، از جمله کاهش توان یادگیری و تمرکز فرد،

همان طور که در ابتدای بحث گفتیم، ساعت درونی بدن زمان‌بندی مشخص و معینی دارد، ولی از فردی به فردی دیگر متفاوت است. به طور کلی یک سیکل شبانه‌روزی بدن به شرح زیر می‌باشد:

شش- هفت صبح: دمای بدن افزایش می‌یابد. سرعت سوخت و ساز بدن حداکثر است.

ده – یازده صبح: حداکثر هوشیاری و بهترین زمان برای یادگیری و حفظ مطالب در حافظه‌ی کوتاه‌مدت.
دوازده – یک بعد‌از‌ظهر: حداقل میزان انرژی و درجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین کاهش می‌یابد. احساس خواب‌آلودگی نیم‌روزی اتفاق می‌افتد.

سه بعد‌از‌ظهر: دمای بدن و آدرنالین مجدداً افزایش می یابد. بهترین زمان برای یادگیری و به خاطر‌سپاری مطالب در حافظه‌ی بلندمدت است.

پنج تا هفت بعد‌از‌ظهر: درجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین به اوج خود می‌رسند. بهترین زمان برای فعالیت بدنی و ورزشی است.

نه شب: ملاتونین افزایش می یابد و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد.

ده شب : خواب انسان به اوج خود می‌رسد.

سه – پنج صبح: سطح هورمون‌ها و دمای بدن به حداقل خود می‌رسد و خواب عمیق است.در واقع می‌توان گفت که اوج خواب‌آلودگی در ساعات سه تا شش صبح و دو تا چهار بعد‌از‌ظهر می‌باشد.

اوج هوشیاری نیز در ساعات ۹ تا ۱۱ صبح و ۸ تا ۱۰ شب می‌باشد.

البته با شروع فصل سرما، خواب‌آلودگی و رخوت و سستی افزایش می‌یابد و حتی میزان خورد و خوراک بیش‌تر شده، بنابراین اکثر افراد مقداری وزن اضافه می‌کنند و به دلیل سرما، فعالیت بدنی کاهش می‌یابد.

پس بهتر است مراقب وزن و سلامتی خود باشیم.

با توجه به مطالب بالا بهتر می‌توانید برنامه ریزی کنید تا از بیش‌ترین کارآیی و بازدهی برخوردار شوید.

یادتان باشد که در شبانه روز کمتر از ۶ ساعت و بیش‌تر از ۸ ساعت نخوابید.

همچنین بهترین زمان خواب بین ساعات ۱۰ شب تا ۶ صبح است. همچنین هیچ وقت زمان خواب خود را جابه‌جا نکنید؛

یعنی صبح‌ها بخوابید و شب‌ها بیدار بمانید زیرا وقتی در شب می‌خوابید، هورمون ملاتونین و هورمون رشد ترشح می‌شود که این اتفاق وقتی در روز بخوابید، نمی‌افتد.

 

منبع مطلب: https://dr-yaghobi.com/a-few-important-points-about-sleeping-during-the-exam/

  • ali sakha
  • ۰
  • ۰

بدون شک به مهمترین نقطه مسیر مطالعاتی خودمان رسیده ایم، به حساس ترین دقیقه بازی بین تیم سرحال و آماده ما و تیم چغر و بد بدن کنکور ، همه داوطلبان درجه یک کنکور ۹۹ استرس و دغدغه مخصوص به خود را در این ایام دارند. در این مقاله کوتاه سعی شده به تمام زوایای پنهان ایام پیش رو ، انگیزه برای کنکور سراسری ۹۹ و انگیزه برای درس خواندن پرداخته شود تا با هم بهترین تصمیم ممکن را بگیریم.

به طور کلی داوطلبان کنکور به دو دسته کلی تا به اینجا تقسیم می شوند:

  1. دواطلبانی که مطالعه خود را از مهر ماه (شاید هم تابستان) آغاز کرده اند.
  2. دواطلبانی که از نیم سال دوم (شاید هم همین اواخر) مطالعه خود را آغاز کرده اند.

مشکل اصلی داوطلبان پرانگیره اول مشخص است: خستگی!!!!

عامل این خستگی را میتوان به دو نوع کلی تقسیم کرد: خستگی جسمی و خستگی روحی که بهتر است اسم آن را بگذاریم بی انگیزگی!!

خستگی جسمی کاملا طبیعی می باشد، شما ماه هاست درس میخوانید جای نگرانی نیست که خسته شوید. بهترین راه حل برای این موضوع دادن استراحت به خودتان البته با نظر مستقیم مشاور می باشد. البته لازم به ذکر است سعی کنید خستگی را به خودتان تلقین نکنید!!!

اما خستگی روحی یا همان بی انگیزگی کمی فرق دارد، مهمترین عامل این موضوع بدون شک مشاهده عدم تغییر در تراز آزمون های آزمایشی می باشد، باخود میگویید ماه ها درس خواندم ولی پیشرفت نکردم پس چرا باز هم ادامه دهم؟؟؟ چگونه انگیزه برای درس خواندن کنکور را به دست آورم؟

 

دفتر برنامه ریزی خود را بردارید آن را از ابتدا ورق بزنید و به موارد زیر بیشتر دقت کنید:

مقایسه ساعات مطالعه از ابتدا تا امروز

مقایسه تعداد تست ها

مقایسه نظم مطالعاتی.

آیا هنوز هم پیشرفت را احساس نمی کنید؟؟؟ آیا هنوز انگیزه برای کنکور ندارید؟

به طور کلی پیشرفت را به دو نوع مختلف تقسیم می کنم:

  1. پیشرفت پنهانی ( که تنها خودتان و مشاورتان آن را متوجه می شوید)
  2. پیشرفت آشکار ( که همه آن را متوجه می شوند)

همه دانش آموزانی که با برنامه مطالعه کردند قطعا پبشرفت نوع اول را داشته اند اما پیشرفت نوع دوم ثمره کامل پیشرفت نوع اول است، که در زمان خودش به وقوع می پیوندد و به عوامل مختلف دیگر نیر بستگی دارد پس همچنان صبر کنید و تلاش کنید بهتر بگویم تا دقیقه نود حمله کنید و انگیزه برای درس خواندن داشته باشید!!!

به تغییرات مثبت حتی کوچک خود از ابتدا تا حال فکر کنید ( مثلا افزایش کم درصد زیست در طول مدت مطالعه)، یادتان باشد یک جرقه کوچک، می تواند یک انفجار عظیم را پدید بیاورد.  پس با موفقیت های کوچک و پنهان خود ادامه دهید تا انفجار موفقیت اصلی شما ( کنکور ۹۹ ) همه را مجذوب کند!!!

 

اما دسته دوم کسانی هستند که به تازگی شروع به مطالعه کرده اند، مهترین نگرانی این دسته بدون شک زمان کم می باشد، که نگرانی کاملا بی موردی نیست، اما  به قول معروف (what is done is done) یا به قول ما ایرانی ها “ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازست”  شک نکنید اگر حتی از همین لحظه جدی شروع کنید وضعیت بسیار بهتری در زمان کنکور از امروز خود دارید اگر با برنامه و با یک راهنمای حرفه ای حرکت کنید می توانید از داوطلبان دسته اول که دچار افت شده اند سبقت بگیرید. توجه داشته باشید حتی به طور بدبینانه اگر امسال هم موفق نشوید سال آینده با  پایه قوی تر در این رقابت شرکت خواهید کرد.

پس برای هر دودسته یک سوال مهم پیش می آید. ادامه بدهیم یا خیر؟ یادتان باشد در هر مسابقه ای انصراف شما را بازنده می کند (سه هیچ به نفع کنکور)، کنکور سرسری ۹۹ ضعیف تر از آن است که شما بخواهید کنار بکشید.

نکته اخلاقی خیلی مهم: لطفا در مدت باقی مانده تا کنکور خود را ایزوله کنید و از ارتباط با کسانی که بدون هیچ تخصصی به شما انرژی منفی می دهند دوری کنید!! و مهمتر از آن اسیر حواشی این روزها نشوید و فقط مسیر موفقیت خود را دنبال کنید، با تمرکز دنبال کنید. متن های انگیزشی کنکور را دنبال کنید. در مقالات قبلی به شما گفته ام مثل یک تک تیرانداز باشید!!! فقط هدف!!

 در آخر بیایید سری بزنیم به مبحث احتمال: اگر شما همینجا کنار بکشید احتمال رسیدن به موفقیت چند درصد می باشد؟؟ بدیهی است صفر درصد، شما قطعا موفق نمی شوید.  اما اگر ادامه بدهید احتمال پیروزی شما به طور تصاعدی آن هم از نوع هندسی بالا می رود، پس در ترازوی بین ادامه مسیر و ایستادن قطعا وزن تلاش و حرکت بیشتر است. ادامه دهید تا برنده شوید و بازی را به سود خود تمام کنید و کنکور را از پا در بیاورید ( داوطلب سه – کنکور صفر)

از شما حرکت، از خدا قطعا برکت

 

منبع مطلب: https://dr-yaghobi.com/three-nothing-in-favor-of-entrance-exam-or-attack-until-ninety-minutes/

  • ali sakha
  • ۰
  • ۰

در این مقاله می خوانیم: عدم فراموشی دروس تا ابد و یک روز ! تکرار و مرور چند باره مطالب خوانده شده چه تاثیری روی سرعت فراموشی ما خواهد داشت؟ آیا این تکرار در هر زمان و هر بازه ای می تواند اتفاق بیوفتد؟ چگونه به کار آمد ترین شکل ممکن آموخته های خود را مرور کنیم که هم از فراموش شدن آنها جلوگیری کنیم و هم به بهترین شکل مطالب آموخته شده را در ذهن خود طبقه بندی کنیم؟ راهکارهای فراموشی دروس کنکور و مطالب کنکوری چه هستند؟ پاسخ این سوالات و بسیاری از سوالات احتمالی خود را در مقاله زیر خواهید یافت.

گاهی مهم تر از اینکه بخواهیم برای به دست آوردن نداشته هایمان تلاش کنیم , باید بکوشیم از داشته هایمان خوب مراقبت کنیم و از رو به زوال رفتن آنها جلوگیری کنیم!

ممکن است برای همه ما اتفاق بیفتد که با سختی بسیار مطلبی را بیاموزیم ولی با گذشت مدت کوتاهی آن را به اعماق تاریک ذهنمان منتقل کنیم و به باد فراموشی بسپاریم. برای شما به عنوان یک دانش آموز کنکوری ضروری است که با بازه های فراموشی کاملا آشنا باشید و بدانید که چه زمانی بهترین زمان مرور و تکرار آموخته هایمان است.

باید توجه داشته باشیم که صرف مرور و تکرار و بدون توجه به زمان درست آن هم می‌تواند به جلوگیری از فراموشی کمک کند ولی با دانستن این بازه های مرور و هماهنگ کردن آن با مقوله ی مرور قبل از خواب میتوانیم درس خواندن خود را به طرز معجزه آسایی کارآمدتر کنیم.

 

 

 

منحنی فراموشی ابینگهاوس

مطالعات آقای ابینگهاوس در مورد حافظه می تواند مرجع بسیار معتبری برای آشنایی بیشتر ما با حافظه و نحوه عملکرد آن باشد. این محقق در آزمایشات خود به این نتیجه رسید که فراموشی مطالب در زمان های خاصی اتفاق می افتد.

منحنی زیر را ملاحظه بفرمایید:

تحلیل منحنی فراموشی ابینگهاوس

  1. شروع فراموشی از حدود ۲۰ دقیقه پس از آموختن مطلب جدید شروع می‌شود و اگر مطلب آموخته شده را تکرار نکنید تا ۲۴ ساعت آینده فقط ۸۰ درصد از آموخته های خود را به یاد خواهید داشت.
    پس برای اینکه شیب این منحنی که نمایانگر میزان فراموشی‌ست را کم کنیم بهتر است اولین مرور را حدود یک ربع الی ۲۰ دقیقه پس از یادگیری مطلب انجام دهیم.
  2. دومین مرور باید تقریبا یک روز پس از مرور اول اتفاق بیفتد.
    این دو مرور مهم ترین قسمت مرور ما هستند و اگر :
  3. سومین مرور حدود یک هفته بعد انجام شود.
  4.  چهارمین مرور یک ماه بعد از یاد گیری اتفاق بیفتد.
  5. تکرار بعدی ۶ ماه بعد انجام شود.
  6.  ۱ سال بعد هم یک بار دیگر مطلب آموخته شده را مرور کنیم فراموشی غیرممکن خواهد شد !

به بیان کنکوریزه تر :

قدم اول:

پس از مطالعه ی باکس هر درس و استراحت ۱۰ دقیقه ای اولین مرور خود را آغاز کنید، کتاب را ببندید و هر آنچه که به یاد دارید را یادداشت کنید؛ سپس کتاب را باز کنید و اگر مطلبی از قلم افتاده آن را نیز به نوشته های خود اضافه کنید.

در درس های حفظی و مفهومی می‌توانید نکات مهم، مقایسه چند مورد و تعاریف مهم را یادداشت کنید و در دروس ریاضی و فیزیک فرمول ها و قوانین و نحوه استفاده از این فرمول ها را به طور خلاصه شرح دهید.

با این کار شما همزمان مطلب آموخته شده را مرور کرده اید و هم یک خلاصه ی جامع و به درد بخور برای خود نوشته اید که در مرور های بعدی از آنها استفاده خواهید کرد.

قدم دوم: مرور شبانه

هر شب قبل از خواب مرور دوم خود را انجام دهید، به این صورت که خلاصه های نوشته شده را به همان ترتیب که در طول روز مطالعه کرده اید به طور کامل مرور کنید و اگر خلاصه ای نوشته نشده در ذهن خود دارید سعی کنید تیتر های مهم و مطالب کلیدی مطالعه شده را به یاد بیاورید و درصورت فراموشی به کتاب مراجعه کنید و تکه ی گم شده ی پازل را در جای خود قرار دهید.

قدم های بعدی :

از این به بعد کار شما بسیار ساده تر خواهد بود. باقی بازه های مرور را در برنامه خود بگنجانید و توجه داشته باشید که اگر بار اول برای مثال ۱٫۵ ساعت زمان صرف یادگیری یک مبحث کردید، مرور آن تقریبا بیشتر از ۴۵ دقیقه زمان نخواهد برد.

چند نکته تکمیلی:

مرور بدون حل تست به چه ماند؟ به زنبور بی عسل! پس حتما ابتدا تست هایی که قبلا مارک دار کرده اید را دوباره حل کنید.

سعی کنید تعدادی تست آموزشی هم در زمان مرور حل کنید و حتی میتوانید بعضی دروس را صرفا با حل تست و آزمون های جامع مرور کنید.

اگر شما هم از آن دسته از دانش آموزانی هستید که فراموشی مطالب سبب افت انگیزه و از دست رفتن روحیه‌تان شده از همین امشب مرور شبانه را شروع کنید.

از شکست نترسید، شکست جرم نیست!

بلکه هدف سطح پایین جرم است… پس بیش‌از ترس از شکست خوردن, اشتیاق برای پیروزی داشته باشید !

 

برداشته شده از سایت:https://dr-yaghobi.com/

  • ali sakha
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • ali sakha
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • ali sakha